23948sdkhjf

Kampagne skal øge kendskab til øko-grise

Mens danskernes interesse for dyrevelfærd har fået hver fjerde forbruger til at købe økologiske æg, er der langt mellem de økologiske koteletter i forbrugernes indkøbskurve.
Det skal ny kampagne fra Økologisk Landsforening nu lave om på.

I denne uge lancerer Økologisk Landsforening derfor en landsdækkende kampagne for økologisk svinekød, som skal gøre danskerne klogere på det økologiske griseliv.

Når danskerne rækker ud efter svinekød i dagligvarehandlens kølediske, mener godt 50 procent, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at kødet er produceret med fokus på dyrevelfærd. Men kun 21 procent vægter det imidlertid højt, om svinekødet er produceret økologisk. Det viser en ny repræsentativ undersøgelse, som er foretaget af A&B Analyse for Økologisk Landsforening.

Undersøgelsen tyder på, at danskerne mangler viden om, hvad der kendetegner den økologiske svinekødsproduktion, hvor der netop er stort fokus på dyrevelfærden.

Vil øge kendskab til øko-grise
- Kun omkring én procent af det svinekød, der i dag bliver solgt i dagligvarehandlen, er økologisk. Det er ganske lidt i forhold til andre animalske produkter som eksempelvis æg, hvor den økologiske andel er næsten 25 procent, forklarer Helle Bossen, markedskonsulent i Økologisk Landsforening.

- Men hvis man som forbruger skal være villig til at betale mere for at få økologisk svinekød, er det klart en forudsætning, at man ved, hvilken forskel økologien gør for dyrevelfærden – eksempelvis at de økologiske grise har god plads, masser af frisk luft og får økologisk grovfoder, som er godt for deres velbefindende, siger hun.

Hun peger på, at den nye undersøgelse desværre giver indtryk af, at danskerne netop mangler kendskab til den økologiske svinekødsproduktion. Derfor lancerer Økologisk Landsforening i denne uge den landsdækkende kampagne ’Gris under åben himmel’, der skal gøre danskerne klogere på, hvad man får, når man køber økologisk svinekød.

Kampagnen vil i ugerne 33 til 36 være synlig på plakater rundt omkring i bybilledet, i annoncer i magasiner og dagblade samt i dagligvarehandlen, hvor man kan finde foldere med opskrifter og fakta om økologisk svinekød. Kampagnematerialet indeholder blandt andet en QR-kode, som man kan scanne og blive ledt videre til en film om det økologiske griseliv.

Danskerne efterspørger større udvalg
Undersøgelsen fra A&B Analyse viste også, at der er et stort potentiale for at øge salget af økologisk svinekød. En sjettedel svarede således ’ja’ til, at de ville købe mere økologisk svinekød, hvis udvalget var større, der hvor de handler, mens 44,7 procent svarede ’måske’.

- Vores mål er at sætte gang i en positiv spiral omkring udbud og efterspørgsel på økologisk svinekød. Vores erfaringer viser, at når udbuddet og synligheden af produkterne er på plads samtidig med, at forbrugerne har tilstrækkelig viden, så følger efterspørgslen efter, vurderer Helle Bossen.

Se filmen om det økologiske griseliv her
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11